زندگی با آیه ها – دکتر رفیعی – رمضان | سحر پنجم

اسفند ۲۲, ۱۴۰۳ 3953

در سحر پنجم ماه میهمانی خدا، به آیه ۷۵ سوره نساء اشاره شده:

وَمَا لَکُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَذِهِ الْقَرْیَهِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْکَ وَلِیًّا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْکَ نَصِیرًا

حجت الاسلام و المسلمین دکتر ناصر رفیعی: آیه
وَمَا لَکُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ
یک نوع پرسش گری، تشر و تحریکی است نسبت به کسانی که در برابر سرنوشت افراد مظلوم و مستضعف در عالم بی تفاوت اند.
این آیه راجبه مستضعفین و در واقع مظلومان مکه است.
قرآن به مسلمانان می فرماید: چه اتفاقی افتاده که شما جهاد، مبارزه و دفاع نمی کنید در برابر کسانی که مورد ظلم واقع شده اند؟!
چند نکته در این آیه قابل توجه است:
نکته اول: اسلام مرز ندارد، نمیگوید دقیقا کجا.
مطرح کردن آن کلی است.
کسانی که مورد خطاب قرآن است در مدینه هستند. و آن کسانی که مستضعف شدن در مکه. اما خدا می فرمایند: شما نباید نسبت به آن ها(افراد مستضعف) بی تفاوت باشید.
نکته دوم که در این آیه شریفه است برانگیختن غیرت و تعصب دینی است. مَا لَکُمْ(چی شده، چه اتفاقی افتاده)
درجریان نبرد و درگیری مردم مظلوم غزه به عین مصداق این آیه را مشاهده کردیم، کشور یمن آمد دفاع کرد، و الا ربطی به یمن نداشت. پس در نتیجه در دفاع از مظلوم، مرز و سرزمین ملاک نیست.
در هشت سال دفاع مقدس، جنگ ما کجا بود؟ در خوزستان اما شهید ما مال تمام شهرهای ایران بود. فرقی نمی کند. این ها

وَالْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ هستند.

نکته سوم این است که باید آگاه باشیم روحیه یک مسلمان دفاع از مظلوم است. در این خصوص امیرالمؤمنین میفرمایند:

کونا للظّالم خصماً و للمظلوم عوناً

ما پیرو آن مکتبی هستیم که میفرماید: اگر کسی شب را به صبح در حالی سپری کند که به فکر همنوع خودش نباشد، در زمره مسلمانان نیست.
خیلی آیه قرآن درباره جهاد و مبارزه با ظلم است. برخی افراد اشاره به ۴۰۰ آیه در این زمینه دارند.
در این مبارزه مظلوم(مستضعف) یا باید ظلم رو بپذیرد یا در مقابل ظالم ایستادگی کند؛ اگر در مقابل ظالم مقاومت کند در حال جهاد،مبارزه یا همان قتال است.

یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ حَرِّضِ الْمُؤْمِنِینَ(آیه ۶۵ انفال)
خداوند متعال در قرآن کریم به پیامبر خود خطاب می کند: ای پیامبر، تحریک کن مؤمنین را برای جهاد.
به طور مثال در جنگ احد اگر مسلمانان دفاع نمیکردند، چه اتفاقی می افتاد؟ زندگی و خانه، همه در معرض خطر قرار میگرفت.یا در جنگ خندق اگر تلاش انجام نمیشد و در مدینه خندقی کنده نمیشد، دشمن ورود پیدا می کرد.
بدانید به اینگونه نیست که اگر شما کوتاه بیایید، با آرامش زندگی می کنید. نه! مورد سلطه جویی قرار میگیرید.
قرآن کریم می فرماید:

ان یکن منکم عشرون صابرون(آیه ۶۵ سوره انفال)
شما بیست نفر باشید مقابل دویست نفر می توانید ایستادگی کنید. در داستان کربلا که یک نمونه بارز آن است. حضرت اباعبدالله(ع) بیعت نمیکردند،و چون بیعت نمیکردند آن هارا دستگیر میکردند و می کشتند.
پس جنگ سه حالت دارد؛ یا بیعت یا تسلیم یا مبارزه
در بیعت گفتند: من بدعت و حکومت ظالم یزید را تایید نمی کنم. یک تسلیم می ماند که در داستان مختار این اتفاق افتاد و تسلیم شدند که در نهایت ۷۰۰۰ نفررا گردن زدند.
مبارزه که اتفاق بیفتد باعث می شود هم از دشمن کشته شوی و هم آن عزت به ذلت تبدیل شود.
جالب است قرآن می فرماید: اگر در مقابل ظالم دفاع نکنید کلیسا، صومعه(عبادتگاه نصارا و مسیحیان)،کنیسه و مساجد هم از بین میرود. در همین حمله های داعش انجام داد هم به کلیسا وهم کنیسه و هم به مسجد حمله کرد و قبورمسلمانان را از بین برد.
پس این طور نیست که شما فکر کنید که اگر مثلا مسجد از بین رفت، کلیسا میمونه.
چقدردر همین عراق از زنان مسلمان و زنان غیرمسلمان، ایزدی ها و دیگران چه جنایتیداعشی ها مرتکب شدند که اگر امثال شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس و دیگران نبودند، امروز چه اوضاعی پیش می آمد.

وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ(آیه ۲۵۱ سوره بقره)

اگر شما بعضی از مردم بعضی دیگر را دفع نکنند(مظلومان در مقابل ظالم قیام نکنند) سکوت کنند باعث

لَهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِیَعٌ وَصَلَوَت وَمَسَجِدُ یُذکَرُ فِیهَا ٱسمُ ٱللَّهِ (آیه ۴۰ سوره حج)
مراکز عبادت عده ای از مسیحیان و کلیسا و کنیسه و مساجد ویران می شدند.
حضرت علی(ع) در نهج البلاغه میفرمایند:

و لقد کنا مع رسول الله صلى الله علیه و آله نَقْتُلُ آبَاءَنَا وَ أَبْنَاءَنَا وَ إِخْوَانَنَا وَ أَعْمَامَنَا

حضرت علی(ع): ما همراه پیغمبر بودیم، ما می جنگیدیم؛ نگاه نمی کردیم در مقابل عمو یا بردار خود داریم میجنگیم.
به طور مثال: پدر حنظله غَسیلُ الْمَلائکه عضو مشرکین بوده است پدر در مقابل فرزند قرار گرفته است، در واقع به آن معنا است که مکتب بر نسب تقدم دارد.
یعنی مکتب من از پدر من بالاتر است.
حضرت امیرالمؤمنین(ع) در جای دیگر از نهج البلاغه گله می کند و می فرمایند:

دعوتکم الی قتال هولاء القوم لیلا و نهارا، و سرا، و اعلانا
زمانی که معاویه در دوران حکومت امیرالمومنین یک هجمه هایی رو به سرزمین های تحت سیطره کوفه انجام داد؛ این حمله ها که از جمله به شهر انبار بود و جنایات پیش آمده شد، خیلی حضرت علی (ع) را ناراحت کرد که فرمودند: من به شما نگفتم قبلش آماده شوید و مردانه بایستید؟!
من شبانه روز شما رو دعوت کردم به مبارزه با آن ها، اما شما گوش ندادید! و این اتفاق افتاد.
بنابراین در ارتباط با جهاد و مبارزه با دشمن، اگر کسانی رفتن جهاد کردن مشخص است عده ای شهید می شوند.
آن کسی که در این راه جا نش را میدهد، روایت داریم: دیگر چیزی بالاتر از این نداریم. و رسول خدا(ص) فرمودند: وقتی که شخصی در جبهه جنگ شهید میشود، زمین به او می گوید: مرحبا بک.
خوش آمدی. الان یک اتفاقاتی را مشاهده میکنی که نه گوشی شنیده و نه چشمی آن را دیده است.
و خداوند متعال خود خریدار خودشان و اموالشان است.

شخصی در حین سخنرانی امیرالمؤمنین(ع) در مسجد کوفه بلند شد و پرسید: آقا میخواهم بدانم ثواب کسانی که میرود جبهه چقدر است؟ حضرت علی(ع) فرمودند: آقای عزیز همین سوال شما را من یک بار همراه پیغمبر بودم،از ایشان پرسید؛ و پیامبر در پاسخ فرمودند: همان لحظه ای که شخص تصمیم می گیرد بر جهاد به طور مثال گناهانش آمرزیده می شود، و وقتی از خانه با خانواده خداحافظی می کند تا راهی شود؛ ملائکه برایش گریه میکنند.
همین طور حضرت گفته ها فرمودند.
در یکی از جنگ ها که ظاهرا جمل بوده، یک شخصی که رد آنجا حاضر بود رو به حضرت علی(ع) گفت: آقا حیف شد برادر من نبود دوست داشت حضور داشته باشه. مولای متقیان فرمودند: برادر تو و همه کسایی که در آینده متولد میشوند، نیتشان این باشد که ما اگر بودیم علی(ع) را یاری می کردیم در ثواب این نبرد شریک هستند.
جابر بن عبدالله انصاری وقتی به کربلا رسید به آن رفیقش عطیه که مفسر قرآن بود، مگر نگفت ما در ثواب این شهدا شریکیم که عطیه اعتراض کرد: کجا شریکیم؟ ما یه خال بهمون نرفته. اصلا نبودیم.
جابر بن عبدالله انصاری در پاسخ گفت: از حبیبم رسول خدا شنیدم که اگر کسی نیتش با قومی باشد با همان قوم محشور میشود.
در واقع آیه شریفه۷۵ سوره نساء می گوید: مسلمان باید غیرت داشته باشد، ننشیند،دشمن بیاد بگیرد و غارت کند. کشورش را به سلطه خود در بیاورند.
در جنگ دیدیم حضرت امام(ره) چند روزه قرار میخواستند تشریف بیارند تهران یک هفته ای.؛ ولی امام با چه قدرتی ایستاد و الحمدلله این عزت تقدیر این نظام شد.

 

 

برای دانلود سحر پنجم_زندگی با آیه ها بر روی لینک کلیک کنید.

مطالب مرتبط
تماس با ما
درباره ما
تماس با ما
صفحه نخست
ارسال اثر
نظرات