زندگی با آیه ها – دکتر رفیعی – رمضان | سحر پانزدهم
پانزدهم سحر دل آرام میزبان بیست و ششمین آیه از سوره اسراء میشود. و حجت الاسلام و المسلمین دکتر ناصر رفیعی برنامه را عطرآگین نام متبرک پیامبر(ص) و پاره تن اش حضرت زهرا(س) می کند.
وَآتِ ذَا الْقُرْبَى حَقَّهُ وَالْمِسْکِینَ وَابْنَ السَّبِیلِ وَلَا تُبَذِّرْ تَبْذِیرًا
(آیه ۲۶ سوره اسراء)
این آیه در فضائل اهل بیت علیهم السلام و صدیقه طاهره حضرت زهرا سلام الله علیها است.
وَآتِ ذَا الْقُرْبَى
با توجه به این بخش آیه بیست و ششم سوره اسراء ، در اطعام و رفع نیاز از نیازمندان؛ کمک به ” فامیل نیازمند ” مقدم تر از بقیه قشرهای دیگر هستند.
اشاره به نزدیک ترین فرد فامیل مانند خواهر یا برادر فقیر دارد؛ عمو، عمه،خاله، دایی، پسر خاله، پسر عمو، دختر خاله و … مقدم هستند و کسانی که در فامیل اوضاع مالی خوبی دارند باید کمک کنند.
به دنبال نزول این آیه بعد از جنگ خیبر، پیامبر گرامی اسلام فدک را به حضرت زهرا سلام الله علیها بخشیدند و این آیه و فرمان خدای تبارک و تعالی را عملی کردند.
پس فدک ارث نیست؛ و فدک بعد از رحلت پیامبر به ایشان ارث نرسیده است.
بعد از جنگ خیبر، ابن کثیر گفت: چطور می شود سوره ای که مکی محسوب می شود؛ شما می گویید بعد از جنگ خیبر و در مدینه نازل شده است؟!
پاسخ روشن است؛ اما بعضی ها خواستند فضائل اهل بیت(ع) را انکار کنند و دنبال بهانه بودند، و گرنه می دانید قرآن یک کتابی است که آیات و سوره های آن یک جا نازل نشده است. البته بعضی از این سوره های کوچیک یکباره نازل شده است؛ اما بخشی از سوره ها مثل بقره، توبه، عمران و همین سوره اسراء چند آیه می تواند مدنی باشد و در میان آیات مکی قرار گرفته باشد.
یا نه فرض می کنیم بر مکه نازل شده است؛ اما خیلی از وقت ها داریم بعضی از آیات نازل شده ولی به مناسبتی مجددآن آیه را جبرئیل برای پیامبر آورده است.(نزول مجد یا تکرار)
یا به عبارت دیگر، مصداق جدیدتری بر آن آیه ذکر شده است.
به طور مثال:
وَیُؤْثِرُونَ عَلَى أَنْفُسِهِمْ وَلَوْ کَانَ بِهِمْ خَصَاصَهٌ ۚ
این آیه در مورد مردم مدینه است.
وقتی حضرت رسول(ص) از مکه به مدینه آمدند؛ مردم مدینه خیلی آن ها را مورد استقبال قرار دادند و ایثار کردند.
یک انفاق و ایثاری هم حضرت علی علیه السلام و خاندانش دارند که مجدد همین آیه را پیغمبر(ص) قرائت کردند.
عزیزان بدانید داستان فدک، یک داستان مالی نیست؛ یک داستان به یک معنا اعتقادی و سیاسی است زیرا فدک که طبق این آیه به حضرت زهرا سلام الله علیها واگذار شد، بلافاصله بعد از رحلت رسول گرامی اسلام از ایشان گرفته شد.
خطبه حضرت زهرا(س) که معروف به خطبه فدک شده است مربوط به همین داستان است و این خطبه در کتاب قدیمی ابن طیفور و لاقه النسا آمده است.
کتابی خیلی قدیمی که مربوط به قبل از جمع آوری نهج البلاغه می شود.
عمر بن عبدالعزیز که در سال نود و نه به قدرت رسید و دو سال هم بیشتر حکومت نکرد؛ در یک نقلی دارد خدمت امام باقر علیه السلام رسید، حضرت باقر(ع) یک روایتی را بر او خواندند و باعث شد این آدم فدک را به اهل بیت(ع) برگرداند.
داستان بازگشت و غصب فدک داستان خواندنی است و چندین بار فدک را گرفتند و دوباره برگرداندند و باز مجدد.
یکی از کسانی که فلک را برگرداندند؛ مأمون الرشید بود.
در زمانی که امام رضا را به طوس آورد؛ به صورت ظاهری خیلی ایشان را مورد تکریم قرار داد و خودش نیز امام را به شهادت رساند.
خداوند متعال در آیه ۲۶ سوره اسراء می فرماید:
وَآتِ ذَا الْقُرْبَى حَقَّهُ
پیغمبر شما حق خویشاوندان را بده.
و پیامبر(ص) به این آیه عمل کردند و فدکی که بدون خونریزی و جنگ از طرف یهود به پیامبر(ص) بخشیده بودند، به دختر خود حضرت زهرا سلام الله علیها هبه کردند.
بعد می فرماید:
وَالْمِسْکِینَ وَابْنَ السَّبِیلِ
به گرفتارها و کسی که در راه مانده است کمک کن.
با توجه به آیه بیست و ششم سوره اسراء، سه گروه باید مورد توجه قرا گیرند: ۱.بستگان ۲.فقرا ۳.در راه مانده
الف) بستگان
ب) فقراء
ج) در راه مانده
وَلَا تُبَذِّرْ تَبْذِیرًا
عزیزان گناه اسراف را جدی بگیرید.
امروزه آمارها نشان می دهد با همه بارندگی ها و برف های که آمده، هنوز سی و پنج الی چهل درصد کاهش بارندگی داریم.
تابستان سختی در پیش داریم.
در وضو پیامبر گرامی اسلام با هفتصد و پنجاه گرم آب وضو و با سه کیلوگرم آب، غسل می کردند.
نمی دونم چرا هر چی امکانات بیشتر شده است، اصراف نیز بیشتر دیده می شود.
خدا در قرآن می فرماید: مبذِّر یعنی بذر و شما دانه را روی زمین می اندازی و میروی.
اسراف از صَرَفَه می آید. آن کرمی که سیب را از داخل می خورد.
فرق اسراف و تبذیر در این است که در اصراف زیادی مصرف میشود و در تبذیرزیادی دور ریخته می شود.
ممکن است شما بگویید: من زیر دوش ایستادم آب را که هدر نمیدهم؛ اما این اصراف است.
اگر نان یا غذا را دور انداختی این تبذیر است.
خداوند در آیه ۲۷ سوره اسراء به این تندی برخورد کرده است:
إِنَّ الْمُبَذِّرِینَ کَانُواْ إِخْوَانَ الشَّیَاطِینِ وَکَانَ الشَّیْطَانُ لِرَبِّهِ کَفُورًا
همانا اسرافکاران برادران شیطان هایند و شیطان نسبت به پروردگارش بسیار ناسپاس بود.
با این نماز، عبادت و قرائت قرآن و مراعات شرعی تان می خواهی برادر شیطان باشی؟!!
چون غالبا هم متاسفانه عزیزانی که دچار این اسراف آب و … هستند از قشر متدینین جامعه هستند.
اسراف، گناه کبیر است.
گناه کبیر هم ردیف شراب خواری و شرک است.
بیش از بیست مرتبه قرآن کلمه اسراف را به کار برده است و مُصرِف مبغوض است.
یک شخصی کناررودخانه داشت وضو می گرفت.
(در رودخانه دیگر مهم نیست که شما چقدر آب می ریزید؛ آب دوباره برمی گردد.)
امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: اسراف نکن.
گفت:آقا اینجا ؟!! گفت: بله اینجا.
اسراف غیر از هدر دادن انرژی، سرمایه ها ،آب و برق؛ باعث ایجاد یک بیماری برای انسان می شود؛ که وقتی درگیرش شویم علاجی ندارد.زیرا یک عزم و اراده جدی میخواهد.
مرحوم آیت الله العظمی بروجردی عصبانی که می شد نذر کرده بود یک سال روزه بگیرد.
برای کاهش مصرف در آب نذر کنید.نذر کنید اگر استحمام کردن من از بیست دقیقه گذشت؛ مثلا باید یک میلیون پونصد هزار تومن صدقه بدهم.
درحال حاضر بحث ناترازی در کشور مطرح است.
خب این توصیه ی صرفه جویی را برای ما می گویند.
دولت هم از ماست چه فرقی می کند، یک سری افراد هستند که ما خودمان فرستادیم که کشور را اداره کنند.
استاندار و فرماندار… همه مردم همین شهر هستند. از دوستان و اقوام هستند که این شهر را اداره می کنند.
اسراف دایره گوناگونی دارد.
یکی از موارد اسراف، هدر دادن عمر جوانی و انرژی صرف مسائل بیهود است؛ حیف بر چندین ساعت در گوشی و بیهوده در فضای مجازی بودن.
ماه رمضانی که یک آیه قرآن خواندن آن ثواب یک ختم قرآن را دارد، قرآن بخوان.
اگر در فضای مجازی هم میری، یک مطلب علمی، تاریخی، اشعار و .. بخوان. مطابق علاقه ات از این فضا استفاده کن.
برای دانلود سحر پانزدهم_زندگی با آیه ها بر روی لینک کلیک کنید.